Do's & Don'ts van Instagram

Zuchtend kijk je naar je telefoon… 20 likes op je foto waarvan er de helft uit het buitenland komt. *Ping* Rosalina wil je een chatbericht sturen staat er in je scherm. Je hart maakt een sprongetje en je hoopt dat iemand jouw product wilt kopen. Je opent het bericht: Hi, thanks for following me. You have great content. If you want to know more…. Je leest niet eens verder en je legt gefrustreerd je telefoon weg.

Do:

– Maak unieke content die niemand anders maakt. Gebruik dus geen stockfoto’s want deze zien mensen honderd keer per maand voorbij komen. Jouw bedrijf is uniek en jij bent uniek. Dus waarom maak je geen unieke content? Je kan dit makkelijk zelf doen door met je telefoon foto’s te maken. Maak bijvoorbeeld makkelijk zelf flatlay foto’s. Unieke content zorgt ervoor dat mensen jou willen blijven volgen! Want er zijn zoveel accounts op Instagram, hoe ga je anders opvallen? Bedenk zelf maar eens bij welke foto´s je stopt met scrollen? 

– Post op tijden dat je volgers online zijn. Dit is in de ochtend en avond. Denk daarbij ook gewoon logisch na wanneer jouw volgers online zijn. Je kunt in de statistieken van Instagram zien wanneer jouw volgers online zijn. Dit kun je ook zien in de Creator Studio van Facebook. 

– Wees online als je iets plaatst. Instagram werkt als een boomerang. Je moet zelf ook actief zijn om veel interactie te ontvangen.  Hoe meer energie je erin stopt, hoe meer je terug krijgt. Elke dag 10 tot 15 minuten geen Netflix is geen moeite toch? 

– Reageer altijd op jouw volgers! En het liefst binnen een uur zodat het algoritme dit oppakt en je post het beter gaat doen. Als jij niet een reactie terug geeft dan zal deze volger de volgende keer geen reactie meer achterlaten! Probeer dan ook een gesprek te starten als je een reactie geeft door bijvoorbeeld een vraag te stellen. 

– Maak content waar mensen ook op willen reageren. Stel een vraag, maar geef vooral anderen ook een podium om hun mening te ventileren. 

Don't:

– Ga niet alleen maar zenden in jouw berichten. Heeft jouw bericht een doel en clou? Wat weten mensen na het lezen van jouw post? Hoe lekker jouw zondagmiddag was? Of heb je ook echt iets gedeeld. Waarde = key! 

– Gebruik geen hashtag zinnen zoals #ikhebzininkoffie. Deze hashtags hebben geen volume en het staat onprofessioneel. Gebruik hashtags die jouw doelgroep ook gebruikt. Kijk ook eens bij concurrenten welke hashtags zij gebruiken. 

– Maak geen foto’s met je telefoon met flits, deze foto’s zijn nooit mooi! Gebruik daglicht om jouw foto’s te maken. 

– Koop geen volgers.

– Maak geen gebruik van robots en Apps die je helpen groeien. 

– Inconsistent zijn. Je hoeft niet elke dag te posten, maar zorg er wel voor dat je volgers regelmatig van je horen. Anders ben je ze kwijt! 

Ga jij aan de slag met deze tips? Laat het me vooral weten als je vragen hebt door me een berichtje op Instagram te sturen! 

 

Liefs, Debra